הבלדה על פרנקי לי וג׳ודאס פריסט

השיר הזו הוא פסיכולוגי. כשהמאזין לשיר שומע אותו, דילן מצליח לתעתע בו וליצור אצלו ציפייה למשמעות, למרות שהמשמעות מתעתעת. המשמעות היא על חוסר המשמעות של השיר.

Well, Frankie Lee and Judas Priest
כבר המשפט הראשון הוא לא שלם.
במקום להגיד משפט שלם:
Frankie and judas were best friends
במקום זאת הוא מתחיל בשיר מסתורי.
אם ננסה לעשות שחזור לתודעת המאזין.
well… מילה סתמית. ובכן. טוב. כלומר בשירה הכל כל מתומצתת יש פה עודף, בזבוז.
למעשה זהו טריק של דילן. זה לא עודף, זה השהייה. דילן רק טורח כל הזמן להשהות את המאזין, ליצור ציפייה כדי שימשיך להאזין והמיסתורין ישמור.
עכשיו אני לא יודע אם לאמריקאים ברור מי זה פרנקי לי וג׳ודאס פריסט. לדעתי אלו שמות שדילן המציא בכוונה.
קודם כל הוא בחר בשמות האלה כי הם ארוכים, ומורכבים מצמד שמות. זה מאפשר לו להשהות את משמעות השיר.
חוץ מזה, ג׳ודאס פריסט נשמע כמו מישהו קדוש. זה עוד אפקט על השומע, משהו קדוש קורה, צריך להקשיב בעיון. עוד מלכודת של דילן.
פרנקי לי, נשמע שם קצת ילדותי. פרנקי… לי… סיומות ילדותיות, כמו צ׳ארלי במקום צ׳ארלס. למה לא פרנק לי? למה לא פרנק לופז? כי פרנקי לי נשמע ילדותי. הוא הגיבור של השיר. האם דילן רוצה שנזדהה עם הגיבור של השיר בתור ילדים? אולי זה גם אפקט, כי ילדים נוטים לאהוב יותר סיפורים. וכך דילן הופך אותנו לשומעי שיר תמימים יותר.
שימו לב שדילן הצליח מאוד, ונראה שהוא ידע שהוא יצליח עוד בהתחלה. איך הוא ידע? לא היה לו קול מאוד ערב. אבל היו לו טריקים לשבות את המאזינים. לכן דילן לא כתב את השיר כדי להעביר לנו מסר על אי המשמעות של שירים והשהיית המשמעות. הוא כתב את השיר כדי לגרום לנו לאהוב את השיר, כי השיר משהה משמעות ולכן הופך למסתורין, ומסתורין זה דבר שמביא מעריצים.
בואו נמשיך לשורה השנייה.
They were the best of friends
שוב, עודף מלים. למה לא: they were friends, או frankie and judas were friends. אם המטרה הייתה למלא משמעות, הם היו משאירים את זה משפט אחד, או מעיפים את זה, כי מה זה משנה שהם חברים. דילן היה יכול להתחיל בפעולה כלשהי שתראה שהם חברים. פרנקי משחק עם ג׳ודאס, למשל. במקום זאת היה חשוב לדילן לעשות משפט tell don't show, ולתת לנו שני משפטים שפותחים את השיר חסרי משמעות.
So when Frankie Lee needed money one day
Judas quickly pulled out a roll of tens
למה פרנקי צריך כסף? דילן לא מוסר לנו שום סיבה שבגללה פרנקי צריך כסף. בכך הוא מקבע את הרצון לכסף בתודעה שלנו כמשהו טריוויאלי בלי סיבה חשובה. פרנקי צריך כסף כי הוא צריך כסף. הוא כמו ילד, אמרנו כבר. ילד צריך שיטפלו בו. דילן ממשיך להציג את פרנקי כילד.
שוב עודף מילים מיותר כביכול.
so, when. one day
ושוב עודף מלים:
quickly, roll of tens
And placed them on a footstool
Just above the plotted plain
עוד שני משפטים חסרי משמעות. דילן מושך זמן, מושך אותנו באף, זה ברור. הוא שם את שטרות הכסף על שרפרף, מעל השדה החרוש.Sayin', "Take your pick, Frankie Boy
My loss will be your gain"
ושוב, שני משפטים חסרי משמעות. הרי כל השטרות אותו דבר, אז למה הוא אומר לו לבחור שטר? כי זה ממלא זמן, וזו פעולה חסרת משמעות. דילן ממשיך לבסס את העולם שהוא יוצר בשיר כעולם חסר משמעות.
והמשפט אחרי, ההפסד שלי יהיה הרווח שלך.
זה משפט מעניין. כמו שבמועדון קרב, התברר בסוף הסרט שאדווארד נורטון וטיילר דרדן היו אותו בן אדם, האם זה קורה כאן?
בשורה הזו אני מתחיל לחשוב שכן. ההפסד שלי הוא הרווח שלך. אם ג׳ודאס פריסט הוא העתיד של פרנקי לי, אז זה מסתדר טוב.
זה גם מראה את השורות הקודמות באור אחר.
אולי ג׳ודאס פריסט שם את השטרות על שרפרף, כי הוא לא יכול להעביר את זה ישירות לידיים של פרנקי לי? כי הם אותו בן אדם!
Well, Frankie Lee, he sat right down
And put his fingers to his chin
שתי תופעות שקורות לי כשאני מסטול. חשוב לי פתאום להתיישב ולנוח, לחשוב, למצוא את הבסיס שלי בחזרה.
ואני גם הרבה פעמים נוגע בסנטר שלי.
But with the cold eyes of Judas on him
His head began to spin
אני קורא את זה עכשיו בכלל אחרת. מה הן העיניים הקרות של ג׳ודאס, אם לא העיניים שלו עצמו?
זה כמו כשמתמסטלים, נכנסים לפעמים ללופ שבו אני מסתכל על עצמי, ובגלל זה לא יכול ממש לזוז או להתנהג נורמלי. והנה, גם הראש של פרנקי מתחרפן בצורה דומה.
יש פה גם שימוש חוזר במילה ׳הוא׳, בגוף שלישי. He, His. זה גורם לאפקט בלבול אפילו עוד יותר.
"Could ya please not stare at me like that, " he said
"It's just my foolish pride
לא בטוח שאני מבין למה גאווה טיפשית פה. צריך לחשוב על זה.
But sometimes a man must be alone
And this is no place to hide"
זה לא שהוא רוצה להיות לבד, כמו שהוא רוצה לא להיות חצוי.
Well, Judas, he just winked and said
"All right, I'll leave you here
But you'd better hurry up and choose
Which of those bills you want, before they all disappear"
ג׳ודאס עוזב. יש פה חזרה לכסף שהוא נתן לו מקודם. תזכורת שהוא לא לקח אותם עדיין, והם צפויים להעלם. האם זו פנייה למאזין? נתתי לכם כסף, משמעות, ועדיין לא פדיתם אותם. שוב דילן מתעתע במאזין, כי אין באמת משמעות נסתרת. ולמה ג׳ודאס קורץ? קריצה היא סימן למהתלה. את מי הוא מהתל? פרנקי? אותנו?

"I'm gonna start my pickin' right now
Just tell me where you'll be"
Judas pointed down the road
And said, "Eternity"
פרנקי, כמו המאזין, מתנהג כמו ילד טוב ומתחייב שאכן יבחר את השטרות. הוא גם מבשר על העזיבה של ג׳ודאס, בכך שהוא שואל אותו איפה הוא יהיה. ג׳ודאס מצביע על מקום קרוב, אבל אומר נצח. אני חושב שזה הגיוני אם זוכרים שג׳ודאס אכן מגיע מהנצח, מהעתיד, מהאלוהי, מכל מה שנמצא מעבר לנו ולתודעה שלנו.
"Eternity?", said Frankie Lee
With a voice as cold as ice
"That's right", said Judas, "Eternity
Though you might call it 'Paradise'"
פרנקי מופתע מהדיבור על הנצחי והרוחני פתאום. ג׳ודאס מחזק את העובדה שהוא שייך לנצחי ואומר שפרנקי יקרא לזה גן עדן. יש פה הבחנה בין פרנקי האתאיסט לבין ג׳ודאס הכומר שרואה את המעבר.
"I don't call it anything"
Said Frankie Lee with a smile
"All right", said Judas Priest
"I'll see you after a while"
פרנקי מנסה להשיב לעצמו את הכוח, בכך שהוא אומר שהוא לא מאמין בכלום. הוא לא חושב כלל על הנצחי או הרוחני. ג׳ודאס מקבל זאת, אבל אומר שהוא יראה אותו שוב. כלומר ברור לו שבשלב כלשהו פרנקי לי ישוב לחפש את האלוהי.
Well, Frankie Lee, he sat back down
Feelin' low and mean
When just then a passing stranger
Burst upon the scene
Saying, "Are you Frankie Lee, the gambler
Whose father's deceased?
Well, if you are, there's a fellow callin' you, down the road
And they say his name is Priest"
או נהדר. לא עבר רגע מאז שפרנקי צחק וצהל על החילוניות והאתאיזם שלו, שהוא התיישב בתחושה של נמיכות קומה ורוע לב.
נכנס איש זר, יותר נכון התפרץ לתודעה שלו פרנקי לי. הוא הכיר את השם שלו, ולא רק זה, גם כינה אותו מהמר, וציין שאבא שלו מת. אבא מת? מות האלוהים?
הוא מציין בפניו שמישהו קורא לו.
"Oh, yes, he is my friend"
Said Frankie Lee in fright
"I do recall him very well
In fact, he just left my sight"
"Yes, that's the one, " said the stranger
As quiet as a mouse
"Oh, my message is, he's down the road
Stranded in a house"

אם הוא חבר שלו, למה הוא אומר זאת בפחד? כי פרנקי היה שקוע בעגמימות שלו, שכח מהרוחני. לכן הוא נבהל, הוא נזכר שלא היה צריך לשכוח אותו.

הוא מתרץ זאת לזר ואומר לו שרק עכשיו הוא ראה אותו. פרנקי מנסה להצדיק את פעולתו.

Well, Frankie Lee, he panicked
He dropped everything and ran
Until he came on to the spot
Where Judas Priest did stand
"What kind of house is this, " he said
"Where I have come to roam?"
"It's not a house", says Judas Priest
"It's not a house, it's a home"

שוב נכנס המתח. דילן רוצה שנמשיך לקרוא, זוכרים? ולכן הוא משכנע אותנו לקרוא בעזרת הזרקת מתח. זרק הכל ורץ. שוב, זה מתח מזוייף, מה הוא זרק בדיוק?

הוא הגיע לנקודה שג׳ודאס פריסט עמד. ברור, כי מדובר באותו בן אדם. הוא הדביק את העתיד שלו, נעמד בנקודה ואסף את עצמו, כמו שאומרים. התאחד עם ג׳ודאס שנית.

עכשיו מגיעות שורות נהדרות. פרנקי שואל אותו איזה בית זה. וג׳ודאס עונה שזה לא בית, זה בית. בעברית המשמעות נאבדת קצת. הבית house הוא המבנה. הבית home הוא המשמעות הרוחנית של לחזור הביתה. לחזור לרוחניות, למעבר, לעולם הבא? למוארות אולי.

Well, Frankie Lee, he trembled
He soon lost all control
Over everything which he had made
While the mission bells did toll
He just stood there staring
At that big house as bright as any sun
With four and twenty windows
And a woman's face in every one

זוכרים פעם שעברה שפרנקי איבד שליטה? עכשיו הוא גם רועד וגם מאבד כל שליטה על כל הדברים שאי פעם היו בשליטה שלו. אני מוסיף כאן אבל אני מניח שהוא מתכוון לעבודה שלו, לבת זוג שלו, הילדים, הרכוש וכו׳. שוב אזכור דתי עם mission bell

אוקיי, אז פרנקי לי בוהה בבית, אבל עדיין הוא רק רואה את המבנה, לא את הבית במשמעותו הרוחנית. הוא כן רואה אותו מואר, שזה גם סימן רוחני, אבל הוא פשוט מואר כמו שמש.

לגבי שתי השורות האחרונות, אני לא בטוח, אבל אני חושב שאולי כל חלון מייצג שעה.

Well, up the stairs ran Frankie Lee
With a soulful, bounding leap
And foaming at the mouth
He began to make his midnight creep
For sixteen nights and days he raved
But on the seventeenth he burst
Into the arms of Judas Priest
Which is where he died of thirst

הנה, פה מגיע הקרשנדו. פרנקי לי משתגע, הפה שלו מקציף. הוא מוריד כל רסן וחוגג למשך שש עשרה יום. ובשבע עשרה, ביום השביעי (פלוס עשר) הוא נח. הוא מתאחד Into the arms עם ג׳ודאס, עם הנצח. הוא מתאחד עם העתיד שלו ברגע שהוא מת, אין לו עתיד.

למה הוא מת מצמא? כי הוא היה נתון למרדף הבלתי פוסק של הנאות. מה שנקרא סמסרה. מכיוון שהוא לא האמין בשום רוחניות, בשום דבר מעבר, מה שנשאר לו היה לחגוג בשגעון עד המוות.

No one tried to say a thing
When they carried him out in jest
Except, of course, the little neighbor boy
Who carried him to rest
And he just walked along, alone
With his guilt so well concealed
And muttered underneath his breath
"Nothing is revealed"

מעניין לראות שדילן ממשיך בשני בתים אחרי המוות של פרנקי לי. לאף אחד לא באמת אכפת מפרנקי לי, חוץ מהשכן, שכנראה גם מייצג את פרנקי לי. הוא שומר על חידתיות השיר עד הסוף.

אנחנו, שומעים… שמענו עד כה בסבלנות. תוהים, זהו? שום דבר לא נחשף? פה התפקיד של דילן להמשיך את הלופ ולתת לנו איזה ממתק בסוף, כדי שנאהב את השיר. שוב התזה שלי היא שדילן לא מעוניין שהשיר יאיר לנו אמת עמוקה במיוחד, אלא שנאהב את השיר בשל המיסתורין שלוֿ, וכך נעניק לדילן פרסום.

Well, the moral of the story
The moral of this song
Is simply that one should never be
Where one does not belong
So when you see your neighbor carrying somethin'
Help him with his load
And don't go mistaking Paradise
For that home across the road

אוקיי, הקלפים חשופים, אומר לנו דילן. ״הנה מוסר ההשכל של הסיפור, הנה מוסר ההשכל של השיר״. עכשיו אנחנו, אותם מאזינים שהקשבנו לו בסבלנות עד כה, סוף סוף נקבל את הפרס שלנו. אבל כמובן שזו עוד מלכודת.

מישהו לא צריך להיות איפה שהוא לא נועד להיות. על מי הוא מדבר? למה חידתיות? פרנקי לי לא צריך להיות שם? אנחנו המאזינים לא צריכים להיות שם?

לדעתי שתי השורות הבאות, על לעזור לשכן, מצד אחד זה רפרנס נוסף לנוצריות.  help thy neighbourֿ, מצד שני זו עצה בנאלית חסרת משמעות.

והמשפט האחרון – אל תתבלבלו בין גן עדן לבין הבית מעבר לפינה.

שוב את המשפט הזה אפשר לפרש בשני אופנים:

  1. אל תתלו יותר מדי משמעות במושגים לא מציאותיים כמו הנצחי (אופן חילוני)
  2. אל תחשבו שבגלל שהבנתם את הדימוי אז הבנתם משהו על הנצחי (אופן רוחני)

סיכום

השיר הזה חובק כמה נושאים:

  1. דחיית המשמעות דרך הכתיבה
  2. האמונה בעולם רוחני שמעבר אל מול חילוניות מוחלטת / מטריאליזם מוחלט
  3. הפיצול בין האני של העכשיו, והאני של העתיד, ונקודות התקשורת ביניהם

שלושת התמות חיות באופן מושלם בשיר הזה, אחד השירים הטובים ביותר של דילן.