כתיבת תוכן לקידום אתרים: מדריך צעד אחר צעד

כתיבת תוכן לקידום אתרים קיבלה שם רע בישראל.

אנשים רואים כותבי תוכן שכותבים במיוחד לקידום אתרים ככותבים נחותים, שמוציאים מאמרי זבל.

למעשה, אפשר ללמוד לכתוב באופן שהתוכן יתקדם בגוגל, ועדיין יהיה תוכן שיעניין קוראים ואפילו יהיה ויראלי.

איך עושים את זה? כדי לכתוב תוכן שיתקדם בגוגל צריך קודם כל לבחור מילת חיפוש שעל פיה נבנה את המאמר. לצורך המאמר הזה בוא ניקח את הביטוי חיפוש "פריכית אורז" בתור דוגמה.

בסעיפים הבאים אפרט את הצעדים הדרושים לכתיבת תוכן לשם קידום הביטוי, כאשר הסעיפים מסודרים לפי הסדר הנכון לכתוב מאמר.

כשגוגל בוחן אם לקדם מאמר מסויים, ישנם שני מאפיינים שיהוו את ההשפעה הגדולה ביותר על הקידום:

  1. האם התוכן של המאמר איכותי. יש לגוגל כל מיני כלים לבחינת איכות התוכן, ובאופן כללי הוא יודע לנפות תוכן זבלי שנכתב אך ורק כדי להתקדם בגוגל.
  2. האם מספיק אתרים מקשרים למאמר. גוגל עדיין, גם ב-2016, מתחשב בכמות ובאיכות הלינקים הנכנסים לעמוד כגורם משמעותי בקידום התוכן.

כעת כשהבנו איך גוגל מחליט אם לקדם עמוד תוכן, נוכל לפנות לתאור תהליך הכתיבה הנכון לשם SEO.

שלב 1: מציאת מילת המפתח ומילים קשורות

הרעיון הראשוני שלי היה לכתוב על "פריכית אורז", אבל בחיפוש פשוט בכלי מילות המפתח של גוגל נוכחתי שהרבה יותר אנשים מחפשים "פריכיות אורז" מאשר "פריכית אורז". יש לזה גם הגיון מסויים כי רוב הסיכויים שמי שנכנס לגוגל יחפש לקנות פריכיות ולא רק פריכית אחת.

כלי מילות מפתח

כעת נבנה רשימה של ביטויי חיפוש נוספים, בהם שנשתמש במאמר ושיעזרו לנו כאשר גוגל ינתח את התוכן באתר שלנו.

הסבר: כשגוגל שוקל האם לקדם את המאמר שלנו עבור הביטוי "פריכית אורז", הוא לא רק מסתכל כמה פעמים מופיעה המילה פריכית אורז, אלא גם בוחן מילים אחרות במאמר שקשורות לפריכית אורז. זה נקרא "השדה הסמנטי". תוכל לקרוא על זה עוד במאמר של סרצ'י.

אני ממליץ לרשום את מילות המפתח השונות שמצאת במסמך, בו תשתמש לאחר שתסיים לכתוב את המאמר כדי לוודא שאכן שיבצת את מילות המפתח הסמנטיות.

איך מוצאים את המילים הנוספות?

  1. שימוש בכלי מילות המפתח של גוגל שציינו עכשיו. בחלק התחתון של העמוד תמצא ביטויי מפתח נוספים שיתכן שיהיו רלבנטיים למאמר.
  2. שימוש בכלי Keyword.io. הכלי סורק את כל הביטויים שגוגל משלים ומכניס את המילים לרשימה.
  3. תוצאות קשורות. ביצוע חיפוש בגוגל על מילת המפתח וצפייה ב-"חיפושים הקשורים ל: פריכיות אורז".
  4. מציאת ביטויים קשורים בויקיפדיה. התוכן של ויקיפדיה בדרך כלל יעזור לך למצוא מלים קשורות בכותרות ובלינקים של הערך.

כעת יש לי את הרשימה של הביטויים, שכוללת ביטויים כמו "פריכית אורז ערך תזונתי", "פריכיות אורז מלא" וכו'.

שלב 2: בניית כותרות המשנה

כעת נבנה את כותרות המשנה למאמר, שיהוו גם את ראשי הפרקים והתוכנית (outline) לתוכן שלנו.

אל תעשה את הטעות של לכתוב את מילת המפתח בכל כותרת משנה. הרבה פעמים ראיתי מאמרים עם כותרות משנה שנראות ככה:

פריכית אורז: מהי?

פריכית אורז: איפה להשיג?

פריכית אורז: היסטוריה

וכן הלאה…

זה נראה רע!

במקום זה, בנה את כותרות המשנה באופן אינפורמטיבי, כך שמי שסורק את המאמר יבין על מה כל פיסקה מדברת בהתבסס על שם הכותרת. אפשר לנסות גם לשבץ חלק מהביטויים שמצאנו מקודם ושקשורות ל-"פריכיות אורז", בתוך כותרות המשנה.

שלב 3: מציאת השראה באתרים אחרים

אחת הדרכים הטובות ביותר לכתוב תוכן לקידום אתרים היא למצוא מאמרים אחרים שכבר התקדמו בגוגל, או שהשיגו שיתופים ברשתות החברתיות, ולקבל מהם רעיונות ומידע עבור התוכן שאתה עומד ליצור.

אני לא מתכוון להעתיק את התוכן שלהם, זה יפגע בקידום העמוד כי גוגל יראה את זה בתור תוכן כפול. פרסום של תוכן שמופיע באתר אחר זה משהו שגוגל עולה עליו ולעתים גם מעניש ומונע הופעה במנוע החיפוש.

אז איך מוצאים את המאמרים הטובים האלה שאפשר "לקבל מהם השראה" (או לשכתב מהם השראה)?

  1. לחפש בגוגל את מילת החיפוש ולצפות בתוצאות המופיעות בדף הראשון.
  2. לחפש באתרים שאני יודע שיהיה להם תוכן בנושא הזה. כדי לחפש בתוך תוכן של אתר נכנסים לגוגל ורושמים: site:benpines.co.il ואז את מילת החיפוש.
  3. לחפש באתר ב-Buzzsumo את מילת החיפוש בעברית או באנגלית. האתר מאפשר למצוא תוכן ששיתפו הרבה אנשים בפייסבוק ובשאר הרשתות החברתיות.

שלב 4: כתיבת תוכן ארוך (לונג פורם)

הגענו לחלק הקשה ביותר וגם הכיפי ביותר, כתיבת התוכן. אני עובר כותרת אחר כותרת ובונה פסקאות שיעניינו את הגולש (*בתקווה).

גם בתוך התוכן אשתדל לשבץ את ביטויי החיפוש הסמנטיים שמצאתי.

בנוגע לכתיבת התוכן יש לי טיפ אחד: תכתוב הרבה תוכן. לפחות 1,000 מילה זה כלל אצבע טוב. באינספור ניסויים כמו זה נמצא שוב ושוב שגוגל מקדם דפים שיש להם תוכן ארוך יותר מאשר מאמרים עם תוכן קצר. זה לא אומר שכדאי לך לכתוב מאמרי זרם התודעה שכוללים פשוט גיבוב שטויות שנועדו למלא את הדף. הכתיבה דווקא צריכה להיות די מינימליסטית כדי לשמור על הקורא בעניין.

יש כמה דרכים שעוזרות לכתוב תוכן ארוך יותר:

  1. לכתוב מאמרים שכוללים רשימה. למשל: "9 סיבות בגללן אתה צריך לאכול יותר פריכיות אורז".
  2. לכתוב מאמרי הסבר ומדריכים. למשל: "איך להכין את פריכית האורז בעצמך".
  3. לספר סיפור. היתרון של סיפור הוא שקוראים אוהבים לקרוא אותו ונשארים בעניין, והוא יכול להיות ארוך.
  4. ראיונות עומק. פנה למספר מומחים ובקש מהם לענות על שאלות שיש לך אודות נושא מסויים. למשל: "מה 6 השפים הטובים בארץ חושבים על פריכיות אורז". סוג זה של מאמר הוא די מסובך וקשה להכנה אז קח את זה בחשבון.
  5. לעשות סקירת תחום. כדי לסקור תחום מסויים אוספים מספר מאמרים רציניים בתחום מסויים ועל פיהם בונים תוכן שמסכם את הנושא. במאמר מהסוג הזה בדרך כלל נכלול לינקים יוצאים רבים. אפשר לקרוא למאמר בשם: "המדריך המלא לפריכיות אורז: כל מה שרצית לדעת".

הערה אחרונה בנוגע לכתיבת תוכן ארוך: אני ממליץ לקרוא בעיון את המאמר ב-Wordstream בנושא. הוא נותן דוגמאות שאפשר ללמוד מהן הרבה.

שלב 5: הוספת תמונות

הרבה מאמרים מצליחים להתקדם בגוגל גם בלי תמונות, אבל תמונות בהחלט עוזרות לקידום. להכניס תמונות למאמר לוקח זמן, ולכן אתה צריך לעשות את השיקול האם משתלם לך לבנות את המאמר הספציפי שאתה כותב עם תמונות, ולהחליט גם כמה יכנסו. אני יכול לומר לך שיש מאמרים שאני מפרסם שאין בהם תמונות.

אילו תמונות כדאי להוסיף לכל מאמר?

  1. תמונה שתופיע בראש העמוד שתכיל כיתוב כלשהו, למשל כיתוב של כותרת המאמר. אפשר לבנות תמונה טקסטואלית כזאת בעזרת הכלי Canva.
  2. תמונת מסך רלבנטית, המסבירה על התוכן שכתבת. כדי לבנות תמונת מסך כזו אני משתמש בתוסף של Evernote שנקרא ווב קליפר.
  3. תמונה חינמית רלבנטית. אל תשכחו לשים לינק למקור התמונה, גם אם היא חינמית. אפשר למצוא תמונות כאלו באתר Unsplash או בפליקר.

אל תשכחו להעלות תמונות ששם הקובץ שלהם הינו באנגלית ותואם לאחד מביטויי החיפוש. כמו כן חשוב לשים לתמונות תגית אלט ברורה.

שלב 6: כתיבת כותרת המאמר

הגענו לטיפ אולי הכי חשוב בכתיבת תוכן לקידום אתרים. בחירת הכותרת היא קריטית כי היא תקבע אם הגולש יקליק או לא יקליק על הקישור למאמר. בנוסף, הטייטל וה-H1 הם שני גורמים שגוגל מתייחס אליהם כמאוד חשובים בקביעת הקידום של המאמר (בסקירה של מוז הטייטל היה הגורם הכי חשוב הקשור למילות מפתח). הטייטל של המאמר הוא מה שיופיע בתוצאות החיפוש של גוגל, ועל כן חשוב להתייחס אליו בשיא דרגת החשיבות.

איך בונים כותרת טובה ל-SEO?

  1. שים לב לאורך. בעזרת התוסף של Yoast אפשר לראות אם אורך הכותרת חורג מ-50-60 התווים המותרים, או רוחב 512 פיקסל שנכנס בדף התוצאות. בדומה לתוכן המאמר, גם בכותרות האורך פועל לטובתנו. כותרות ארוכות יתקדמו טוב יותר ככלל אצבע.
  2. וודא שמילת החיפוש שבחרת נכנסת לטייטל. למרות שגוגל נעשה מתוחכם ומאפשר לקדם עבור מילת החיפוש מאמרים שעבורם המילה לא מופיעה בכותרת, עדיין רוב המאמרים בדף התוצאות כן מכילים טייטל עם מילת החיפוש.
  3. שימוש בשם המותג. אם יש לך מותג ידוע, כדאי לך לכלול אותו בסוף הטייטל, כדי להעלות את ה-CTR, או אחוז האנשים שמקליקים על הלינק שלך בדף התוצאות.
  4. בנה כותרת מסעירה ומרגשת. כתבתי על הנושא של כתיבה מרגשת בפוסט הקודם על כתיבת תיאור מוצר מנצח. גם כאן כדאי לכלול כותרת עם פאן מרגש כמו: "הסוד האפל שלא מספרים לכם על פריכיות אורז".

יש עוד המון נקודות בנוגע לבניית כותרת נכונה לקידום אתרים, אבל אלו הנקודות החשובות ביותר.

שלב 7: סקירה סופית של התוכן ובדיקות אחרונות

כעת זה הזמן לסקור ולבצע שיפורים אחרונים לתוכן, לפני שמפרסמים את המאמר. אלו הם משימות שלא דורשות הרבה זמן ומאמץ ולכן אני כולל אותן ברשימה הבאה, אותה אבצע רק אחרי שסיימתי לכתוב את המאמר.

  1. לבדוק שאין טעויות ושגיאות כתיב. מאט קטס מדבר בסרטון על החשיבות של שגיאות הכתיב בקידום האתר. מבחינה סטטיסטית אתרים עם טעויות כתיב מתקדמים פחות בגוגל.
  2. לבדוק האם התוכן קריא ואם אפשר לשפר את הניסוח, ולהוסיף בולטס, מספורים ובולדים.
  3. לבנות תג מטה תאור שתהיה מפתה לא פחות מהכותרת. תג Meta Description או מטה תאור הוא הטקסט שמופיע מתחת לכותרת בדף התוצאות של גוגל. גם עליו אפשר לשלוט בעזרת התוסף של יוסט שצייתי קודם.
  4. לבדוק שמילת המפתח מופיעה מספיק פעמים בטקסט. לא צריך יותר מדי, מספיק פעם ב-500 מילה.
  5. לבדוק שכללנו לינקים רלבנטיים למאמרים שדיברנו עליהם בתוך התוכן.
  6. להוסיף במידת הצורך לינקים פנימיים למאמרים קשורים בתוך האתר שלנו. לינקים פנימיים מהווים גם כן פקטור לקידום אתרים.
  7. לוודא שכללנו קריאה לפעולה בתוך הטקסט, בדרך כלל בסופו. קריאה לפעולה יכולה להיות הרשמה לניוזלטר, שליחת פנייה או רכישת מוצר כלשהו. זה חשוב קודם כל כי זה מאפשר לנו להשיג המרות מהקורא, אבל גם כי זה יוצר אינטראקציה עם הגולש, והאינטראקציה הזו מנוטרת על ידי גוגל בדרכים שונות ומהווה אינדיקציה לקידום המאמר.
  8. לכלול את שם כותב המאמר, ובעדיפות גם תמונה שלו ותאור קצר אודותיו, בסוף המאמר.
  9. לאפשר למי שקורא את המאמר לעשות לייק בעמוד ולשתף אותו בפייסבוק.

שלב 8: שיתוף המאמר ברשת

התפקיד של מנהל תוכן לא מסתיים בכך שהוא לוחץ על "פרסם" או שולח מייל עם המאמר. כפי שציינתי בתחילת המאמר אחד מתוך 2 האלמנטים החשובים ביותר בקביעה אם תוכן יתקדם בגוגל הוא כמות הלינקים שמפנים לעמוד. זה אומר שכעת על הכותב להפיץ את התוכן בערוצים הרלבנטיים:

  1. בעמוד הפייסבוק של האתר.
  2. בקבוצות פייסבוק רלבנטיות.
  3. בפורומים ובאתרים שמאפשרים לפרסם תוכן.

יש שיטענו שעבודת כותב התוכן נגמרה עם סיום הכתיבה ועבודת השיווק של המאמר צריכה להתבצע על ידי בעל האתר או מקדם האתרים, אבל זה לא מדוייק. הפצת המאמר באינטרנט צריכה להתבצע בסמוך לפרסום שלו באתר, ועל כן זה נכלל כחלק מעבודתו של מנהל התוכן או כותב התוכן. מובן שמקדם האתרים יכול וצריך להשיג קישורים למאמרים אלו, הכוונה שלי היא אך ורק להפצה המיידית והבסיסית של המאמר שיכולה להתבצע על ידי הכותב.

סיכום

כיום, יותר ויותר חברות מבינות שקידום אתרים וכתיבת תוכן צריכים להיות מאוחדים. פרסמו לאחרונה בקיסמטריקס מאמר שלם שמסביר מדוע קידום אתרים וכתיבה שיווקית הינם היינו הך. ישנם גורמים שונים של קידום אתרים שלא קשורים לכתיבת תוכן, כמו אופטימיזציה של קוד או מהירות אתר למשל, אבל למעשה אפשר לקדם אתר אך ורק בעזרת כתיבת תוכן.

יש לכם שיטות לקידום אתרים בעזרת כתיבה שלא כתובים פה? אשמח לשמוע!