לנצל את הזמן המת במהלך היום לכתיבה

כולנו חווים את הרגעים המתים האלו:

  • אתה מחכה בחדר המתנה אצל רופא, משתעמם וקורא עיתון לאישה משנת 88'.
  • אתה משתעמם ברכבת ובוהה באנשים מסביבך.
  • אתה מתעורר באמצע הלילה וצופה בסרטונים רנדומליים של חתולים ביוטיוב.

עבור רוב בעלי המקצוע, הרגעים הללו נותרים מבוזבזים. רופא לא יכול לנתח כשהוא בשדה התעופה מחכה לעלייה למטוס.

עבור כותבי תוכן, וכן עבור כל מי שמתעסק עם פיתוח אתרים, השעות המתות הללו מהוות הזדמנות מושלמת לעבודה פרודוקטיבית.

אני יודע מה אתם בטח חושבים: הישראלי גם ככה עובד המון שעות, 40.5 שעות בשבוע, יותר מרוב מדינות המערב. עכשיו אתה מייעץ שכדאי להוסיף לו עוד שעות?

אבל הרעיון הוא דווקא לחסוך בשעות העבודה.

מכיוון שכשאתה מחזיר לעצמך את השליטה בזמן שלך, ולא נותן לסיטואציות להכתיב לך בזבוז זמן, אתה מגדיל את טווח הזמן הפרודוקטיבי שלך ומפנה לך חלק מהמטלות של יום העבודה.

לא כל המטלות ניתנות לביצוע בזמנים המתים. אלו רגעים בהם אנחנו לא באמת פנויים לבצע עבודה שדורשת משאבים מנטליים רציניים. לא מתאים למשל לקרוא מחקרים מדעיים בזמן שמחכים לכביסה להתייבש במכבסה. יש מטלות, לעומת זאת, שדורשות מעט מאוד משאבים מנטליים, ושעוזרות לחתוך את זמן העבודה על כתיבת התוכן משמעותית.

רובנו יודעים שאנחנו זקוקים נואשות ליותר תוכן, אבל אנחנו לא עושים שום דבר בנידון. בין אם מדובר על סטארטאפיסט שהאתר שלו לא מעביר את הקונספט של הסטארטאפ, או מנהל שיווק שהניוזלטרים שלו לא מעודכנים.

כשמגיעים למשרד ממטירים עלינו מטלות, והאווירה הנינוחה הנדרשת לקבלת ההשראה לכתיבה לא מתאפשרת במהלך יום העבודה.

במאמר זה אתאר כמה טכניקות שיעזרו לכם לנצל רגעים מתים כדי לפתח תוכן מיוחד ומקורי. הטכניקות מחייבות שתי הנחות יסוד:

  • החלטתם כבר על התחום בו אתם כותבים, בין אם אתם בעלים של אתר בנושא מסויים או אם אתם כותבים עבור לקוח
  • בזמנים הבעייתיים, כמו בשדה התעופה או במכבסה, אתם לא מסתובבים עם לפטופ, וכלי העבודה הזמין עבורכם הוא הסמארטפון

הנה 4 המשימות שיהפכו לכם את הזמנים המתים לזמנים יקרי ערך:

1. לבחור נושא לפוסט

הנושא שנבחר עושה את הכתבה, נכון?

חבל שתדחו את בחירת הנושא לזמן בו אתם כותבים. זה גם יגזול מכם זמן כתיבה חשוב, וגם הרבה יותר נוח לחשוב על נושאים כשאתם לא יותר מדי מפוקסים על המטלה.

הרוגע של הזמן המת מאוד עוזר לתת השראה לנושאים הטובים ביותר לכתיבה.

אתם גם תהיו במקומות שונים בחוץ, או אולי במקומות חדשים, וגם שינוי האווירה הזה עוזר לכתיבה.

אבל איך אפשר לבחור את הנושא המנצח למאמר שלכם? יש כמה כלים שמקלים על העבודה.

1. למצוא השראה למאמרים שהצליחו להיות ויראליים עם Buzzsumo.

הכלי המדליק הזה, שעובד גם בעברית, יראה לכם את המאמרים והתכנים שהצליחו בגדול ברשתות החברתיות.

הקלדתי את הביטוי "קידום אתרים", וקיבלתי דף תוצאות עם כמה מאמרים.
אחד מהם הוא מאמר באתר היידה, המדבר על מחקר מדדי קידום אתרים שהתבצע ב-2015.
המאמר קיבל 150 שיתופי פייסבוק! והוא רק תרגום של מאמר מ-MOZ!

2. לקבל רעיונות מכלי יצירת הנושאים של Hubspot.

מדובר על כלי חינמי חמוד שמאפשר להכניס נושא ולקבל רעיונות לנושאים ויראליים. הכלי עובד באנגלית, אבל אפשר לתרגם את התוצאה שלו. הנה התוצאות שקיבלתי על הביטוי קידום אתרים (מתורגם):

  • 5 כלים שכל מי שעובד בקידום אתרים צריך להכיר.
  • העצה הכי גרועה ששמענו אודות קידום אתרים.
  • איך קידום אתרים יראה בעוד 5 שנים?
  • 10 דברים שהמתחרים שלך יכולים ללמד אותך על קידום אתרים.
  • 7 דברים אודות קידום אתרים שהבוס שלך ירצה לדעת.

כלי חזק, נכון? כדאי שתזהרו. הכלי הזה, וגם הקודם, די ממכרים וניתן להישאב ולחפש רעיונות איתם שעות. (על מי אני עובד? בשבוע הראשון חרשתי על שניהם יום ולילה)

3. לרשום שאלות שיש לך אודות הנושא שבחרת. 

מה יכול להיות יותר מתגמל בכתיבה מאשר לענות על שאלות שיש לך בנושא מסויים?

גם אם זה נושא שאני מבין בו, תמיד יהיו לי עוד שאלות. רוב הסיכויים שהשאלות שאני אעלה הם גם השאלות שיעניינו את הקהל שלי.

4. ליצור מסמך סיעור מוחין.

אני שוב מקשר פה ל-Hubspot (אל תדאגו אין לי איתם אחוזים), למאמר שמסביר על שיטה ליצור מסמך סיעור מוחין, או בריינסטורמינג.

5. הדרך הכי פשוטה – פשוט לכתוב ב-Google Keep כמה שיותר רעיונות.

(אני משתמש בKeep למרות שאני יודע שהרבה משתמשים בEvernote).

2. לקרוא ולעשות מחקר

עכשיו כשיש לכם את הנושא למאמר, אתם צריכים לקרוא המון על הנושא כדי להיות מסוגלים לכתוב מאמר מקיף ויסודי באמת.

כמובן שאפשר לייחד את כל זמן הקריאה כשאתם יושבים לעבוד, אבל הרבה יותר חכם לנצל את הזמן המת כדי להכיר את החומר.

אני לא מטיף פה לוותר על זמן הקריאה שאתם מייעדים בזמן העבודה. הרי אי אפשר לקרוא לעומק כשאתם עם הסלולרי בחוץ.

הכוונה היא לרפרף ולסקור כמה שיותר מאמרים, וכמובן לשמור אותם בסימניות מסודרות.

המלצה נוספת שתקל עליכם – הירשמו מראש ל-Google Alerts בנושא שבחרתם ובתחום בכלל, כדי לקבל התראות על כתבות רלבנטיות.

חשוב לזכור לשמור את הכתבות עם הערה באחד הכלים שציינתי (Evernote או Keep), כדי שתדעו לאיזה נושא הם מתקשרים כשתשבו לכתוב.

3. לכתוב ראשי פרקים למאמר

גם אנשים שעוסקים בכתיבה ורושמים לעצמם רעיונות ביומן, בדרך כלל לא עושים את הצעד הבא ומפתחים את הרעיון לראשי פרקים.

כיום כל כותב רציני עובד עם ראשי פרקים כדי לעזור לו לארגן את החומר ולכתוב בצורה נכונה לאינטרנט.

outline-min

4. לפתח רעיונות למאמר

בדרך כלל כשאני נמצא בסיטואציה של זמן מת יש לי מיינדסט מאוד ספציפי. אין לי כוח לשבת ולהשקיע ממש בעבודה. יש יותר מדי הסחות וגם זה לא נוח עם הסמארטפון.

לעומת זאת אני כן מסוגל להשקיע משאבים מסויימים, אני פשוט צריך לדרבן את עצמי לעשות את זה, ולא להכנס לפייסבוק.

מה השיטה שלי לכך? אני עובר בנוחות על ראשי הפרקים שחשבתי, אולי בוהה בחלל, מפתח את הנושא במחשבותי.

זרם המחשבה בדרך כלל יעלה לי איזושהי מחשבה מעניינת בנושא.

מה שאני אעשה כעת זה אחשוב לאיזה ראש פרק המחשבה הזו מתאימה. כעת פשוט ארחיב את ראש הפרק הזה, כך שיכלול את המחשבה.

אתם לא מבינים עד כמה עוזר הטריק הזה! כשיושבים לכתוב ומתחת לכמה ראשי פרקים ישנן מחשבות שרשמתי, אותם ראשי פרקים יכתבו הכי בקלות.

זה עובד גם אם בסופו של דבר מה שכותבים לא תואם למחשבה הראשונית שנרשמה. היא משמשת לאחר מכן בתהליך הכתיבה כשוברת מחסום כתיבה (ישנם מחסומי כתיבה גם לראשי פרקים, לא רק לדף חלק).

להיות האדון לזמן שלך

אם נחזור לחשש שהועלה מקודם, הרעיון הוא לא למלא את כל הרגעים הפנויים שלנו ביום במטלות.

להחליף את הרגעים בהם אנחנו סובלים משעמום מכורח הנסיבות, ברגעי השראה בהם אנחנו ממשיכים בתהליך היצירה.

יש בהחלט מקום וזמן ללשבת ולהתבטל. לעשות מדיטציה או סתם לבהות בחלל, אבל אני מעדיף לבחור את הרגעים האלה.

4 המטלות שנסקרו במאמר: בחירת הנושא, המחקר, העלאת הרעיונות ופיתוחם הם מטלות הכנה.

הן מקצרות משמעותית את הזמן הדרוש מהרגע שאנחנו חושבים על רעיון למאמר ועד שמפבלשים אותו באתר.

יש לכם רוטינה שונה משלכם לניצול זמנים מתים לכתיבה? אשמח לשמוע מהם.